In tune with time- jamboree Islannissa

In Tune With Time- jamboree Islannissa 19.-29.7.2014

islanti anni 1

Islannissa järjestettiin kesällä kansallinen jamboree, jonne minäkin pääsin. Leirillä oli mm. Ruotsista,  Norjasta, Ranskasta, Espanjasta, Iso-Britanniasta ja Amerikasta leiriläisiä. Kaiken kaikkiaan leirillä oli n. 1200 partiolaista ja Suomen joukkueessa oli n. 80 partiolaista. Leiri järjestettiin Akureyrissä sijaitsevassa Hamrarin lerikeskuksessa. Akureyri sijaitsee Islannin pohjois rannikolla. Sää Islannissa oli vaihteleva, mutta leirin aikana jokaisena päivänä paistoi aurinko. ”Jos et pidä säästä Islannissa, odota 15 minuuttia” sanonta, jota kuuli paljon ja joka pitää paikkansa erittäin hyvin. Jos alkoi sataa ja odotti vähän aikaa, niin taas paistoi aurinko. Lämmintäkin oli miltei 25 astetta muutamana päivänä.

1.päivä/ perjantai

Kone lähti klo 15.15 ja toinen ryhmä oli lähtenyt jo n. klo 7. Saavuimme Keflavikiin, haimme rinkat yms.ja menimme Reykjavikiin majoituskoululle. Ruoan jälkeen jaettiin telttaryhmät, ryhmäni nimi oli Ilvekset.

2.päivä/ lauantai

Lauantaiaamuna lähdimme kiertämään Golden Circle -nähtävyyskierrosta. Ensin kävelimme vuorelle, josta näkyi hieno vesiputous sumusta huolimatta. Vuorella meidän piti päästä uimaan jokeen, jossa virtaa kuumaa vettä, mutta koska oli satanut ja muutenkin kylmä, veden sanottiin olevan liian mutaista ja kylmää, että siinä voisi uida. Joen sijasta menimme lähellä olevaan maauimalaan. Ruokailun jälkeen vuorossa oli Islannin toiseksi suurin vesiputous Gullfoss. Gullfoss on siitä erikoinen, että se on jäätikön päällä ja vesi on jäätikön sulamisvettä ja erittäin kirkasta.Vesiputouksen jälkeen menimme katsomaan geysireitä. Oli pikkuisia geysireitä ja kaksi isompaa, joista toinen purkautui noin kaksi kertaa kahdeksassa minuutissa. Kolmantena kohteena oli mannerlaattojen erkanemiskohta. Amerikan ja Euraasian mannerlaattojen erkanemispaikalla sijaitsee myös maailman vanhin parlamentti, jossa mm. rangaistiin rikollisia. Tämän jälkeen palasimme koululle kirjoittamaan postikortteja ja pakkaamaan tavaroita seuraavan aamun lähtöä varten.

islanti anni 2

3.päivä/ sunnuntai

Sunnuntaina klo 6.30 herätys toisena aamuna Islannissa ja lähtö yhdeksältä.  Kahdella bussilla lähdimme kohti Akureyriä ja Hamrarin leirikeskusta. Matkalla näimme vuoria, lumihuippuisia vuoria, lampaita, heppoja, sumua ja järviä. Ajoimme myös vuonon alta menevästä tunnelista. Pysähdyimme eväitä ja ihailemaan maisemia. Pääsimme leiripaikalle ja meidät rekisteröitiin sisään. Pystytimme telttoja ja rakensimme ruokailukatosta. Kuudelta alkoi avajaisjuhla, jossa mm. Akureyrin pormestari piti puheen ja Páll Oskár esiintyi.

islanti anni 3

Akureyri päivä/ 4. päivä / maanantai

Heräsimme ja lähdimme kävelemään kohti Akureyriä. Matkan varrella oli erilaisia rasteja esim ensiapurasti. Rastilla piti kiinnittää yksi ryhmän jäsenistä paareihin, kääntää 360 astetta  ja kantaa vähän matkaa. Seuraavaksi menimme ryhmästä riippuen joko melomaan erikoisilla kanooteilla tai mereen uimaan. Näiden jälkeen menimme uimahalliin ja sieltä lähdimme takaisin leiriin, jossa meillä oli aikaa kierrellä muiden alaleireissä. Illalla oli vielä Big-Game, jossa vartioissa ”kilpailtiin” muita vastaan erilaisissa tehtävissä. Oli kivaa ja opimme uusia leikkejä mm. ninja.

5.päivä/ tiistai

Aamulla oli Walk-in aktiviteetit, joista saattoi saada World Sheep Game merkin tai Time Traveller merkin. Kello 12 lähdimme Present – ohjelmalaaksoon, jossa kiipeiltiin kiipeilyseinällä, pompittiin pomppulinnassa ja pelattiin miinaharavaa maahan laitetuilla isoilla korteilla. Present laakson jälkeen oli taas vapaa-aikaa. Illalla oli Talvi – alaleirin iltanuotio, jossa oli jokaisen maan vetämä leikki. Suomen leikki oli ”pää, olkapää, peppu, polvet…”-leikki. Paras kaikista oli kuitenkin: ”I like trafficlights…”-leikki, josta tuli myös korvamato.

6.päivä/ keskiviikko

Aamulla oli taas Walk- In aktiviteetit ja iltapäivällä menimme Future – ohjelmalaaksoon, jossa saimme mm. suunnitella vaatteita, suunnistaa GPS: llä ja rakennella legoilla. GPS:llä suunnistaminen oli vaikeaa epämääräisten rastien ja erikoisen GPS:n takia. Illalla oli Suomen leirin iltanuotio ja saimme vieraiksi islantilaisia ja brittejä. Iltanuotiolla lauloimme ja leikimme erilaisia leikkejä.

7.päivä/ torstai

Torstaina meillä oli Outdoor day eli menimme paikalliseen laskettelukeskukseen pulkkamäkeen. Ennen lähtöä sanottiin kävelymatkan olevan lyhyt, mutta paikalle päästyämme se olikin jo tunnin verran pelkkää ylämäkeä. Kun pääsimme ylös, ryntäsimme ensimmäiseen lumikasaan ja aloitimme lumisodan brittejä vastaan, jonka tottakai voitimme ylivoimaisesti.

islanti anni 4

8.päivä/ perjantai

Aamulla oli Walk -In aktiviteetit jälleen ja iltapäivällä menimme Past -laaksoon. Siellä meidät oli jaettu  erilaisiin ohjelmiin (miekkailu, suuri kanijahti, vesisota, jousiammunta). Miekkailun jälkeen sai käydä muillakin rasteilla, niiden jälkeen maattiin vain nurmikolla ja aurinko paistoi. Illalla oli Culture Night eli  jokaisella maalla oli esitettävänä jotain maahan liittyvää. Suomen leirissä laulettiin suosituimpia suomalaisia lauluja ja esiteltiin Suomen karttaa.

9. Päivä/ lauantai

Koko päivän oli International festival day ja vierailupäivä eli jokaisella maalla oli jotain spesiaalia (Suomella oli eukonkanto, puukkonäyttely ja joulupukki sekä olimme koristelleet ruokailukatoksemme joulukoristeilla). Vierailupäivänä Suomen leirissä kävi myös Islannin presidentti Ólafur Ragnar Grímsson. Sitten oli vielä loppujuhla ja tavallista myöhäisempi hiljaisuus. Esitimme myös kutsun muiden maiden leiriläisille osallistua Finnjamboree Roihulle, joka järjestetään 2016.

islanti anni 5

10.päivä/sunnuntai

Purimme teltat, ruokailukatoksen ja leiriportin. Pakkasimme tavarat ja lähdimme kohti Reykjavikia. Matkalla syötiin Skyriä ja ostettiin viimehetken tuliaiset. Matkakin meni mukavasti korttia pelaten ja nukkuen.

11. Päivä/maanantai

Oheismatkapäivä! Oheismatkavaihtoehdot olivat kaupunkipäivä, Blue Lagoon, ratsastusretki ja jäätikkövaellus. Itse valitsin ratsastusretken ja pidin siitä paljon.

Heräsimme samaan aikaan kuin jäätikkömatkalaiset ja menimme odottamaan bussia, joka veisi meidät ratsastamaan. Saimme sadevaatteet ja kypärät ja meille jaettiin hevoset ratsastustason mukaan. Oman islanninhevoseni nimi oli Nakhi. Lähdimme ratsastamaan joen vartta ja mentiin loivaa vuoren rinnettä kohti metsää, jossa oli ollut vuonna 2005 iso maanjäristys ja talot olivat sen jäljltä vieläkin vinossa. Retken jälkeen palasimme takaisin koululle, vaihdoimme vaatteet ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Valittiin sitten Subway ja maisteltiin banaanipippuria. Ruuan jälkeen etsimme villalankakauppoja. Palasimme koululle, pakkasimme ja hyvästelimme muita.

12.päivä/ tiistai

Klo 3.30 herätys, vaatteet päälle ja bussiin. Bussissa voi jatkaa unia. Lentokentällä katsellaan, kun aurinko nousee. Menimme turvatarkastukseen ja sen jälkeen suoraan Taxfree kaupan karkkipuolelle. Pääsimme kuitenkin koneeseen ja konekin nousi. Takaisin Suomeen ja hellettä 30 astetta. Huppari päällä, pipo päässä ja hanskat kädessä flunssassa lähdetään kohti kotia.

Leirin jälkeen lokakuussa oli vielä jälkitapaaminen Toivakassa, Partiokolkassa. Tapaaminen sai myös nimen ”Syökää lapset, syökää”-viikonlopuksi. Tapaamisessa söimme ja kiersimme lyhyttä rastirataa pienissä ryhmissä. Ryhmäni nimi oli Selfiemöykyt. Pelasimme myös paljon korttia.

Leirillä saimme kavereita monista maista ja Suomesta. Opimme myös vähän islannin kieltä ja lisää englantia.

Lisää leiristä voi lukea mm.  tulevasta Partio-lehdestä.

Unohtumaton leiri!

Pientä sanastoa:

• Walk-in -aktiviteetit: pieniä tehtävärasteja, joihin sai mennä milloin itse halusi.
  • Future-ohjelmalaakso: tulevaisuuteen suuntaava ohjelmalaakso.
  • Past-ohjelmalaakso: menneisyyteen liittyviä rasteja sisältävä ohjelmalaakso.
  • Present-ohjelmalaakso: nykyajan ohjelmalaakso.
  • In Tune With Time: leirin nimi, joka tarkoittaa ajan hengessä
  • Culture night: kulttuurien ilta
  • International festival day: kansainvälinen juhlapäivä
  • Páll Oskár: Yksi Islannin kuuluisimmista laulajista
  • Skyr: islantilainen rahka, jota myydään myös Suomessa

Teksti: Anni Heikkilä      Kuvat: Anni Heikkilä ja Kristian Jokinen/Euran Peurat